Data publikacji: 2017-10-31

Jak serwisować i dbać o układ klimatyzacji?

Jazda latem bez klimatyzacji przy sporych upałach? Takiego scenariusza nie zaakceptowałoby większość kierowców przyzwyczajonych do jej używania. Aby taka sytuacja nas nie spotkała należy dbać o układ klimatyzacji i poprawnie go eksploatować. Warto o tym pomyśleć, ponieważ naprawy układu nie należy do tanich, a każda usterka może mieć negatywny wpływ nie tylko na komfort podróżowania, ale także na nasze zdrowie.

Używając klimatyzacji niewiele osób zastanawia się, w jaki sposób cały układ działa i od sprawności jak wielu podzespołów zależy jego poprawne funkcjonowanie. Zasada działania układu klimatyzacji jest skomplikowana, a instalacja bardzo precyzyjna. W układzie krąży czynnik, a za jego ciągły obieg odpowiada sprężarka. Zawór rozprężny zamienia czynnik ze stanu ciekłego na gazowy. Podczas tego zjawiska następuje znaczący spadek temperatury powietrza zgromadzonego wokół parownika. Zimne powietrze za pomocą wentylatora wtłaczane jest do wnętrza pojazdu. Za eliminację wilgoci z powietrza odpowiedzialny jest natomiast osuszacz. To właśnie dzięki tym podzespołom możemy cieszyć się z przyjemnego klimatu w nagrzanym wnętrzu.

Wystarczy jednak, że któraś z wymienionych części nie będzie działała prawidłowo, aby klimatyzacja przestała chłodzić z odpowiednią sprawnością. Aby takiej sytuacji uniknąć niezbędne są okresowe przeglądy i odpowiednie podejście do użytkowania całego układu. Kilka podstawowych działań z naszej strony może sprawić, że będziemy cieszyć się bezawaryjną pracą instalacji przez długie lata.

Klimatyzacji trzeba używać...

Jeśli jesteśmy posiadaczami samochodu z układem klimatyzacji powinniśmy wiedzieć, że klimatyzacji używa się przez cały rok, a nie tylko latem. Warto mieć świadomość, że klimatyzacja pomocna jest w dni kiedy powietrze jest wilgotne. Sprawnie działająca klimatyzacja pozwala szybko pozbyć się pary z szyb dzięki temu, że z nawiewów leci osuszone powietrze. Jest jeszcze jeden powód, dla którego klimatyzacja powinna być włączana systematycznie. Czynnik, którym wypełniony jest układ mieszany jest ze specjalnym olejem. Ten natomiast ma za zadanie smarować elementy sprężarki. Jeśli układ nie jest odpowiednio często załączany, następuje oddzielenie czynnika od oleju i sprężarka nie ma wówczas odpowiedniego smarowania. W takim przypadku często dochodzi do jej zatarcia i wielu przypadkach konieczna jest kosztowana naprawa.

W trakcie używania klimatyzacji powinniśmy mieć także na uwadze fakt, że nawet w najbardziej szczelnych układach może nastąpić wyciek czynnika. Dlatego regularnie powinniśmy sprawdzać jego poziom w układzie i w razie potrzeby niezwłocznie uzupełniać braki. Kolejną czynnością, którą możemy wykonać samodzielnie, a pozytywnie wpływa na działanie całego układu, jest wymiana filtra kabinowego. Odpowiada on za oczyszczanie powietrza dostarczanego do układu klimatyzacji z kurzu i pyłu. Jeśli jest zapchany może stanowić spory problemy dla alergików, pogarsza też sprawność całego układu klimatyzacji. Jego wymiana nie jest natomiast skomplikowana, producenci samochodów zazwyczaj umieszczają go w okolicy wentylatora lub w podszybiu. Taka wymiana zazwyczaj trwa kilkadziesiąt minut, a ceny samego filtra nie przekraczają 100 zł. Dla poprawy klimatu wewnątrz samochodu filtr kabinowy powinniśmy wymieniać nie rzadziej niż co 15 tysięcy km albo co roku.

Kolejną czynnością, która powinniśmy wykonywać jest oczyszczanie układu klimatyzacji z grzybów i drobnoustrojów, które mają negatywny wpływ na nasze samopoczucie. Jeśli w samochodzie zaobserwujemy nieprzyjemny zapach, to znak że należy przystąpić do czyszczenia klimatyzacji. Najbardziej skutecznym sposobem na takie dolegliwości jest ozonowanie. Taką usługę powinniśmy wykonywać co roku.

Nawet dbając o klimatyzację we własnym zakresie, co kilkanaście miesięcy powinniśmy poddać ją serwisowi. Przeprowadzanie przeglądu klimatyzacji zaleca się raz na rok. Najlepiej zlecić taką usługę profesjonalnemu zakładowi specjalizującemu się w układach klimatyzacji. Taka usługa zazwyczaj trwa około godziny i pomaga kompleksowo sprawdzić działanie układu. W ramach serwisu sprawdzany jest stan sprężarki i szczelność układu. Mierzona jest również skuteczność układu chłodzenia, sprawdzany jest poziom czynnika chłodzącego w układzie. W razie potrzeby niedobory są uzupełniane. W trakcie takiego przeglądu dobrze jest oczyścić układ z drobnoustrojów i bakterii.

Lepiej dbać niż naprawiać...

O klimatyzację należy dbać i regularnie ją serwisować. W przeciwnym razie możemy spodziewać się usterek. Najczęściej spotykanymi awariami są nieszczelności w układzie klimatyzacji. Zazwyczaj powodem takiego stanu jest uszkodzenie skraplacza lub przewodów aluminiowych i gumowych. Jeśli układ będzie pracował w warunkach podwyższonego ciśnienia, wówczas uszkodzeniu może ulec wentylator skraplacza. Jeśli w układzie będzie zbyt mała ilość czynnika, wówczas może nastąpić przegrzanie sprężarki. Zbyt mała ilość oleju w układzie prowadzi natomiast do zatarcia sprężarki. Spadek sprawności działania klimatyzacji ma także wpływ na nasze samopoczucie i zdrowie. Aby uniknąć przykrego zapachu we wnętrzu auta i szkodliwych bakterii należy odpowiednio często czyścić instalację.

Co jednak ważne, wszystkich tych problemów można uniknąć odpowiednio eksploatując układ i dokonując regularnych serwisów. Jeśli weźmiemy pod uwagę czynnik ekonomiczny, systematyczność okaże się opłacalna. Najczęściej popełnianymi grzechami przez użytkowników klimatyzacji jest brak jakiegokolwiek serwisu, używanie maksymalnej mocy chłodzenia podczas bardzo wysokich temperatur. Połączenie tych dwóch sytuacji zazwyczaj powoduje usterki i niepotrzebne problemy.